fredag 30. mai 2008

Aroy may? Aroy kha!

En konge i Thailand skrev en gang på 1200-tallet at "dette landet blomstrer...i havet er det fisk, på markene er det ris..." Så sant, så sant... Det meste av maten her er utrolig god, sterk, sunn og billig, og hvor man enn går, selges det mat på alle gatehjørner. Der det er mennesker, er det restauranter og matboder. Matfilosofien her til lands er enkel: når du er sulten, spiser du. Og thaier spiser ofte - og lite. Måltid seks-sju ganger per dag er ikke uvanlig.Ris er basismaten. Og stekt ris med kylling er en av favorittene mine... Har blogget om dem før, og gjør det gjerne igjen: på hjørnet, rett her nedenfor, går vi ofte etter ettermiddagsaktivitetene og kjøper denne retten. "Vi" har skrenket inn til meg og Anne - men vi holder stand enda - enn så lenge! Har egentlig tenkt ofte dette året at jeg burde spist mer fisk, men når jeg tar slike bilder som dette, skjønner jeg plutselig hvorfor jeg ikke spiser det mer...tror jeg sparer fiskespisinga til jeg kommer til Nord-Norge i sommer! :)
Og hvorfor spiser jeg ikke mer biller? Hehe...derfor! Men jeg har faktisk spist det...stekt og godt krydret, i Laos. Snacks, skjønner du. Men det holdt med den ene gangen!
Blekksprut? Sikkert godt, men frister ikke...
Så er det fruktene! :-) I Norge går det stort sett på et eple om dagen for mitt vedkommende. Nå stopper jeg hver dag og kjøper enten ananas, vannmelon, mango, papaya +++ hos fruktselgeren som har skjært den opp, og selger frukta som smågodt, i poser. 10 bath for en pose!
Men denne frukten trakter jeg ikke etter! Durian er visst en favoritt blant thaiene, smakte den på barnehagen en dag - og det frister ikke til gjentakelse...
...den lukter ille, og smaker ikke noe bedre. Og den ser ikke særlig bra ut, heller!
Men bananer i lange baner er godt! Føles ganske eksotisk når jeg går forbi noe sånt, midt på gata. -Skal huskes i november!
Rambutanfrukt. "Åpnes" ved å trykke hardt på midten, og ut kommer en blank, søt frukt. Synes nå ikke den er så søt, men det står i "Gyldendals Reiseguider" at den er det, så da så...
Men denne er søt! Og beste frukten de har i Thailand! Dessertene i dette landet er ikke så gode, men når de skjærer opp mango og serverer med søt ris, er det bare...aroy! Thailands mest kjente dessert.
Og når jeg ser sånne greier ligge ute til salgs, gjerne ved siden av et ribba fjærfe av et eller annet slag...er det bare en ting å si: på tide å bli vegetarianer...?
Kåpp khun samrap aanaan! - Takk for maten!

1 Kommentarer:

Klokken 2. juni 2008 kl. 12:39 , Blogger Linni på nye eventyr:) sa ...

Heisann Hilde:)
Mangen jille bilde å JA æg savne maden så vanvittigt!!! Hjørna æ den beste plassen, må helsa te di:)
Kos dæg dei siste dagene...

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden