mandag 26. mai 2008

Pattaya - the extreme city...

...sto det på et buet skilt, rett før "Walking Street." Det vil si, på ene siden sto det "Long live the king", i midten "Pattaya", og på andre siden "the extreme city." Og dermed er vel byen presentert... I denne gata gikk vi på fredagskvelden - jeg, Anne, Kjersti og Marie som vi besøkte i Pattaya. Marie er gift med Lars, som er prest i Sjømannskirka her. (Og fra Byneset!) Et gjestfritt par som inviterte meg på besøk en gang jeg møtte dem i desember.
Må innrømme at jeg ble litt sjokkert av å gå her... Har vernet meg bra for sånne gater i Bangkok, men her kan man ikke unngå å få det rett i fleisen, om man vil eller ikke. Syntes hele byen sydet av to ting. Halvnakne jenter på barkrakker, og mannlige kvalmsekker ut etter en ting...

Jeg hadde på forhånd to ønsker for turen: strandliv, og vafler i Sjømannskirka. Lørdag formiddag tok jeg og Kjersti drosje til Jomtien beach. Anne, den engelen, ble med Egil som også jobber i Sjømannskirka, på besøk til nordmenn som er innlagt på sykehus i Pattaya. De hadde med grøt som den thailandske husmora i kirka hadde laget. Den fikk vi og av, da vi var ferdig med solinga og dro innom "kjerka". Norsk risengrynsgrøt...det var utrolig godt!:-) Møtte noen av "den harde kjerne", som vanker der titt og ofte og har Sjømannskirka som sitt norske og sosiale tilholdssted - middelaldrende/gamle menn som har bestemt seg for å bli i Thailand. Og til og med i Pattaya. Det er visst byen i Thailand med flest nordmenn boende. Jaja...dem om det...
Lørdags kveld var vi innom en skandinavisk restaurant, eid av en nordmann. Der var det NORSK mat på menyen! Surkål, kokte poteter, karbonade, tyttebærsyltetøy, potetmos, svinekjøtt, you name it... Det var egentlig ganske mye norsk i denne byen. Litt sånn ala Kanariøyene.
Sjømannskirka - på norsk, og på thai.
Her er huset de feirer 17. mai og julaften i, med mange, mange nordmenn tilstede. Har lørdagsgrøt, vafler og møter i alle varianter. Det er visst rene institusjonsarbeidet - beundrer de som jobber her!
Men det skal sies...blir man lei av nattelivet i Pattaya, kan man vel shoppe litt...og det gjorde vi. Butikkene var åpen til midnatt, og er det noe Thailand har mye av, så er det skobutikker...
...og butikkene (og hundene) ligger på rad og rekke... Før vi reiste hjem på søndag kveld, var vi med på gudstjeneste i Sjømannskirka. De leier den katolske kirke som er bygd som et tempel - et helt nydelig bygg! Og her fikk vi vaflene! ;-)

Hehe...sånn ser vi ikke ut, nei... Både mitt og Annes hår er betraktelig kortere. Men på alle markeder kan man spleise på hår, så hvem vet hva vi gjør før vi returnerer til Norge...
Og mens jeg snakker om å returnere. Turen til Pattaya ble nok siste tur i Thailand i denne omgang...nå skal jeg kose meg i Bangkok før jeg vender nesa hjemover i juni. Jobbe, sole meg, blogge,bade, pakke - og prøve å glede meg til å komme til Norge igjen. Joda...jeg gjør jo det...;-)

6 Kommentarer:

Klokken 27. mai 2008 kl. 12:27 , Anonymous Anonym sa ...

SÅ nydelig med ny frisyre! :=)

 
Klokken 27. mai 2008 kl. 13:43 , Blogger Lise og Magnus sa ...

Hallo!
Ser ut som dere damer har kost dere på tur! ÅÅ. savner dere!!!
Reiser vi ike lenger rundt i sørøst-Asia, så skal jeg si deg at vi reiser i Norge! Turene går nord og sør og øst og vest... rett og slett. Nok å henge fingrene i.
Til høsten flytter jeg helt sikkert til Tromsø, og jeg blir veldig GLAD for besøk;)

Håper du har det fint!

Stor klem Lise

 
Klokken 28. mai 2008 kl. 10:57 , Blogger Hege sa ...

Å, jeg savner dere med en gang jeg leser og ser bilder her! Jeg beklager mye for mangelen på kontakt. Håper dere har det bra:)Her i Norge det stress og tull, men mye moro og:)
Jeg blir i Trondheim til sommeren, så da blir det kafeer håper jeg?;)
Nyt den siste tiden din og hils alle fra meg. Klem!

 
Klokken 29. mai 2008 kl. 11:37 , Anonymous Anonym sa ...

Hei Hilde!

Hvordan føles det å være blond?
Artig sveis:-)må jeg si!
Nå er jeg ganske stolt. Akkurat ferdig med å skrive syv rappoter og to halvårsvurderinger- Skoleåret føles ferdig. Du kan glede deg til høsten med alle slags planer, vurderinger og rapporter:-)
Nyt den siste tiden i Thailand!


Glær mæ til å sjå dæ att!
Klem!

 
Klokken 29. mai 2008 kl. 13:16 , Anonymous Anonym sa ...

Hei Hilde!
Nydelig hår, det kledde du!!!!!
Ellers ser det vel ikke ut som om vi valgte så galt da vi ikke dro til Pattaya, for vi hadde jo tenkt det.
Ellers gleder jeg meg til du kommer nordover til Harstad.
Ses snart!
Klem fra Karin

 
Klokken 1. juni 2008 kl. 02:59 , Blogger Linni på nye eventyr:) sa ...

Heisann Hilde!!
Du såg sjikkele godt ud Hilde... eh... Du æ så goe m bloggen, æ såå jillt å læsa!!!
Håbe dæ va jillt m luksus kino i dag. Kos deg dei siste dagene å nyd det gode liv i smilets land så lenge du kan ja:)
Miss you!!

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden