onsdag 21. mai 2008

Dødens jernbane

Dagen derpå, søndag 18. mai, var det "å gjøre byen" for meg og Kjersti. Etter å ha besøkt skredderen, gikk vi forbi et lite reisebyrå. Der hadde de turer til River Kwai. Som tenkt, så gjort - vi meldte oss på, og fikk beskjed om at vi ville bli hentet dagen etter... kl. 0615! Mot alle odds var vi da klar til å kjøre 13 mil, til Thailands 3. største provins, Khanchanaburi.
Under den 2. verdenskrig, skulle Japan lage jernbane som skulle forbinde Bangkok med Rangoon, hovedstaden i Burma. Til dette brukte de krigsfanger fra Europa, Amerika og Australia og asiatiske arbeidere. Etter to timer stoppet vi ved en kirkegård, der krigsfangene var begravd - de asiatiske ble kastet i jungelen...
Fangene jobbet under grusomme forhold, og hadde bare lendeklede på seg mens de jobbet i solsteiken. De hakket ut fjell, gravde, og la skinner - magre og utsultede. Sykdommer florerte, og i regntiden kom det kolera. Hundretusener døde.
Damene på River Kwai :-)
Normalt ville byggingen tatt fem år, men ved hjelp av "slavene" , tok det bare 17 måneder!
En gang i tiden så jeg filmen "River Kwai". Men da visste jeg så lite om bakgrunnen for filmen, og ikke gidda jeg å se den ferdig heller, så så spennende syntes jeg den var... Men når jeg kommer hjem, skal jeg se den på nytt - med nye øyne! Mye artigere å se filmer når man har vært der!
Så tok vi en times togtur...
...og på toget solgte de sveler!! Med banansmak - kjempegodt!

Så kjørte vi til "Kitti Rafts and Restaurant", og hadde lunsj på den flytende restauranten.
Etterpå var det tid for "bamboo raft" på Kwai Noi River... er rimelig skeptisk til å være med på rafting - men denne raftingen kunne jeg leve med! Det gikk i saaakte fart...
...nesten sånn "bestemor-rafting"... Hun bestemora til venstre var og med på turen, hun var fra Malaysia, hun bak til høyre blir bestemor i august.
Til slutt endte vi opp på elefantryggen! Siste del av programmet skulle være besøk til et fossefall, vi hadde pakket med oss bikini og håndduk. Men så fikk vi beskjed om at det tidligere på dagen hadde skjedd en dødsulykke der, så de hadde stengt området. Dermed måtte vi dra tilbake, og var i Bangkok kl. 1900!
Herlighet...12 timer og tre kvarter på tur!! Og for en tur... Når jeg kommer hjem, er det rett opp på Moholt bibliotek for å låne filmen igjen!
Fredag blir det ny tur - denne gang til det beryktede Pattaya. Jeg og min gode reisevenninne Kjersti pakker bagen for n`te gang, og denne gangen blir Anne med. Håper på strandliv, og vafler i Sjømannskirka!

1 Kommentarer:

Klokken 23. mai 2008 kl. 01:49 , Anonymous Anonym sa ...

Hei igjen, i dag var jeg i kommentar hjørnet! Ser du har vært på broen, dit skulle jo vi også. Det får være noe vi har til gode. Den filmen har jeg også sett, og jeg så hele. Den er god. Med Meryl Streep tror jeg. Ellers har vi fint vår vær her i dag.
Karin

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden